Інтегрування на уроках літератури



Інтегрування  на уроках літератури


Переорієнтування освіти на особистість, формування людини, спрямованої на самовиховання, потребує додержання таких принципів організації навчально-виховного процесу, як гуманізація і гуманітаризація; єдність загальнолюдського і національного; розвиток і саморозвиток у процесі навчання; співробітництво, співтворчість; індивідуалізація й диференціація; оптимізація процесу навчання.
Однією з виразних тенденцій оновлення навчання є пошук нестандартних уроків – їх ще називають інноваційними. Педагогічна суть їх полягає в такому структуруванні змісту й форми, яке викликало б інтерес і сприяло розвиткові та вихованню. До нестандартних належать інтегровані уроки, які мають на меті синтез змісту (або способів пізнання) з декількох тем, предметів чи видів діяльності навколо однієї проблеми. Потреба в таких уроках зумовлена пошуками шляхів формування цілісного світогляду. Крім того, такий тип уроків дає змогу краще реалізувати різні функції навчання, особливо розвивальну і виховну.
Інтегровані уроки - це поглиблення змісту уроку за рахунок реалізації міжпредметних зв’язків.
Мета інтегрування - стимулювати аналітико-синтетичну діяльність учнів; розвивати потреби в системному підході до об’єкта пізнання, розширювати можливості для синтезу знань, формувати вміння аналізувати й порівнювати складні процеси і явища об’єктивної дійсності. У результаті такої роботи студенти, використовуючи інформацію з різних предметів, по-новому осмислюють події, явища, а це забезпечує формування цілісного сприйняття.
                                       


Етапи інтегрованого уроку
1. Підготовка, розподіл ролей, збирання інформації.
Достатньо тривалий етап, завдання уроку потребують ретельного пошуку й добору додаткового матеріалу з різних предметів; цей етап формує навички самостійності у пошуку тих зв’язків, за допомогою яких тема об’єднує різні предмети

2. Проведення аналітико-синтетичної діяльності.
Урок може бути традиційним, а також проходити у формі ділової гри, семінару. Це може бути урок вивчення нових знань, урок систематизації й узагальнення знань, комбінований урок

3. Обговорення, аналіз, визначення рівня ефективності.
Під час обговорення й аналізу підсумків уроку з'ясовують перспективу дослідження проблем, порушених у процесі обговорення теми заняття; підсумовують досягнуті результати


За змістом предметів інтегровані уроки поділяються на бінарні та поліфонічні (уроки, що інтегрують зміст кількох предметів).
Інтегровані уроки сприяють інформаційному збагаченню сприймання, мислення і почуттів учнів за рахунок вибору змісту матеріалу, що дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття. У такий спосіб досягається цілісність знань. Вони певного мірою знімають межі предметного викладання, допомагають емоційно й системно сприйняти запропонований матеріал, реалізують принципи єдності навчання і виховання, наочності, доступності, самостійності, активності учнів.
Під час підготовки і проведення інтегрованих уроків використовуються різноманітні навчальні технології; проектні, розвитку критичного мислення, інтерактивні, пошуку, евристичні, проблемного навчання, комп'ютерні тощо.


Учителеві відводиться нова роль - він переходить від посередництва й передачі абстрактних знань учням до позиції консультанта, координатора, який підтримує їх у досягненні певних результатів освітньої і практичної діяльності.
Підготовка до інтегрованих уроків передбачає:
·       перспективне визначення місця інтегрованого уроку в реалізації програми певного курсу (теми уроків, час проведення, синхронність у вивченні цих тем);
·       формулювання навчально-пізнавальної мети, яка потребує залучення знань із двох (або кількох) предметів;
·       усунення дублювань навчального матеріалу;
·       розробку і повідомлення випереджувальних завдань, організацію індивідуальних завдань у поєднанні з колективною роботою;
·       підготовку наочних посібників, науково-популярної літератури, технічних засобів навчання, дидактичного матеріалу.
Проведення інтегрованих уроків посилюють мотивацію до навчання, розвивають почуття відповідальності, формують позитивне ставлення до виконання самостійних робіт, творчого пошуку, активізують бажання самореалізовуватися. На таких уроках виразніше виявляються особистісні риси, такі як артистизм, творчість, нестандартність мислення.
Успішному розвитку заняття сприяє розвиток інтелектуальних і моральних якостей вихованців, їхньої емоційної сфери, на створення демократичних відносин, що передбачає розвиток колективу, створення гуманного організованого співтовариства, яке «тримається на індивідуальності кожного його члена, а сенс особистості виникає із сенсу співтовариства» (В.Франкл).

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Тести з української мови

Готуємось до ДПА 2018 року з української літератури

Лінгвістична кав'ярня "Числівник. Правопис відмінкових форм числівників."