Як не потрібно вчити українську літературу?
Сльози, камінь, кріпаки
Тріада великих письменників – Леся Українка, Іван Франко й Тарас Шевченко.
Їх переважно сприймають як «ту, що завжди плаче», «того, хто рубає камінь», і
«того, хто бореться з кріпацтвом». Ці фіксовані стереотипи-характери закладають
на шкільних уроках.
Усе, що дається насильно, обов’язково спричиняє опір, тож дітей часто вчать
не любити літературу й ненавидіти українських письменників. До того ж подають
їхні твори досить примітивно, рівняючи всіх авторів під один гребінь:
патріотизм, уболівання за народ, самопожертвування і страждання. Діти, а
особливо творчі, відчувають у цьому фальш.
Такий підхід шкодить обом сторонам навчального процесу. Якось на конкурсі
«Учитель року» викладачі працювали з твором Юрія Андруховича. Вони блискуче аналізували
текст, тропи, фігури й прийоми, але не змогли відповісти, про що він: майже всі
сказали, що про любов до батьківщини, хоча твір був не про це. Мова є
центральною для літератури, але література – це завжди більше, ніж просто мова.
Після аналізу тропів і фігур, визначення теми, ідеї та проблематики твору,
виникає логічне запитання: для чого це все і що з цим робити далі?
Не варто шукати, що автор хотів сказати своїм текстом: письменники й
самі не завжди знають, що хотіли сказати. Значно важливішим є пошук себе в
кожному творі.
Комментарии
Отправить комментарий